contact

fr

Baron Lanteigne explore notre rapport aux nouvelles technologies en développant des techniques de databending. Ainsi, les lacunes de l’électronique grand public (consumer tech) sont appréciées pour leur valeur esthétique. L’artiste déploie cette approche post-glitch dans plusieurs facettes de son travail incluant la vidéo, le son, l’installation et la programmation.

Ce contrôle de l’imprévu permet à l’artiste de révéler les mécanismes soutenant ses créations. Une dichotomie contenant-contenu est au coeur de cette exploration qui présente l’écran-portail à fois comme un sujet et un médium. Ainsi, l’art écranique de Baron Lanteigne nous projette dans un parcour labyrinthique reliant le réel au virtuel par plusieurs états de transitions qui suggèrent l’instabilité et l’immatérialité de notre réalité.

Cette pratique se manifeste par des collaborations avec des artistes internationaux sur diverses plateformes en ligne. (La Biennale The Wrong, SPAMM, Vimeo Staff Pick) Cette présence virtuelle est complémentée par des participations à des événements tel que SATFest (CA), Art Souterrain (CA), Vector Festival (CA), Dutch Design Week (NL), Real-Fake Touring Exhibition (US), CuVo Art Video Festival (ES), CPH:DOX (DK) et plusieurs autres.

Depuis 2017, Baron Lanteigne transmet sa passion aux autres en donnant des formations sur mesures dévoilant différents volets de sa pratique.

rejoignez-moi.





en

Baron Lanteigne unites different practices (video, sound, programing and electronics) to create multi layered virtual environments presented as physical installations.

By developing his own software tools, the artist proposes a unique exploration of the digital world. These tools unite deliberate control to generative algorithms as a mean to establish a collaboration between human intent and digital autonomy. In his work, Baron Lanteigne undertakes glitch as a creative process and embraces the aesthetic potential of this young technique. This control of the unexpected allows the artist to reveal the inner workings of his creations and thus, the ambiguity of our relation with modern consumer technologies.

The LCD becomes a portal to the virtual realm. This screen-portal, used as both subject and canva, depicts a recurring content-container dichotomy in the artist’s work. By transposing the role of the LCD in an ambitious way, this screen-based bridge between the real and the virtual, exposes the shifting nature of our perspective on reality.

Baron Lanteigne is a new media artist living in Quebec City, Canada. His work is part of many online collections such as The Wrong Biennale, Real-Fake, SPAMMM and Vimeo Staff Picks. This virtual presence is complemented by screenings in various events such as SAT Fest (CA), Art Souterrain (CA), Vector Festival (CA), Dutch Design Week (NL), Real-Fake Touring Exhibition (US), CuVo Video Art Festival (ES), CPH:DOX (DK) and many more. Since 2017, Baron Lanteigne shares his passion with others by presenting custom workshops unveiling different aspect of his practice.

reach me.